Lahden kaupungin WordPress-verkkosivustouudistus onnistui yli odotusten ja aikataulussa sekä budjetissa pysyen

Suunnittelimme ja toteutimme Lahden kaupungille uuden, saavutettavan verkkosivuston, joka julkaistiin syyskuussa 2020. Tässä artikkelissa kokoamme sekä toimittajan että tilaajan ajatukset hyvin sujuneesta projektista ja toteutuksesta. Poikkeustilanteesta huolimatta projekti vietiin läpi suotuisissa tuulissa, mutta miten se oli mahdollista, kerromme tässä artikkelissa.

Sisältö

  1. Lahti.fi -verkkosivustouudistuksen tavoitteita
  2. Saavutettavuusdirektiivin voimaantulo vauhditti päätöstä tehdä sivustouudistus
  3. Verkkosivustouudistuksella haluttiin helpottaa verkkosivupäivittäjien työtä
  4. Miksi Lahden WordPress-verkkosivuston uudistusprojekti sujui aikataulussa?
  5. Geniemin WordPress -toteutus kerää kiitosta Lahden sisällöntuottajilta
  6. Uusi Lahti.fi -sivusto ilahduttaa käyttäjiä
  7. WordPress-sivuston jatkokehitys ja seuranta
  8. Kiitos North Patrolille

Lahti.fi -verkkosivustouudistuksen tavoitteita

Top 6 osa-aluetta, joihin sivustouudistuksessa erityisesti paneuduttiin:

  1. Sivuston selkeys ja houkuttelevuus
  2. Palvelujen esittäminen
  3. Sisältöosioiden esilletuonti
  4. Sisällön löydettävyys
  5. Saavutettavuus
  6. Käytettävyys mobiilissa

Uudella sivustolla haluttiin hyödyntää mahdollisuuksien mukaan edellisen sivuston sisältöjä. Sisältöjen rakenne, navigaatiomalli, käyttöliittymäratkaisut, esitystavat ja ylläpitotyökalut haluttiin kuitenkin luoda niin loppukäyttäjien kuin ylläpitäjien tarpeita vastaaviksi. Lisäksi järjestelmän tuli mahdollistaa verkkopalveluiden joustava kehittäminen jatkossa.

Saavutettavuusdirektiivin voimaantulo vauhditti päätöstä tehdä sivustouudistus

Koska Lahden kaupunki on julkinen organisaatio, olisi vanha sivusto vaatinut 23.9.2020 voimaan astuneen EU:n saavutettavuusdirektiivin mukaiset muutokset. Tämä vahvisti Lahden kaupungin päätökseen siitä, ettei vanhaa sivustoa kannata enää parannella, vaan sivusto kannatti ennemminkin uudistaa kokonaan. Geniem valittiin sivustouudistuksen toteuttajaksi julkisen hankinnan kilpailutuksen tuloksena. 

Geniemin WordPress-ratkaisukuvaus oli monipuolinen ja vakuuttava. Geniemin toteutus oli kokonaistaloudellisesti edullisin, kiteyttää Lahden kaupungin viestintäpäällikkö Senni Moksu valintaprosessin.

Kaupungin käyttöön kilpailutettiin WordPress Multisite -ratkaisu, joka mahdollistaa erillissivustojen luomisen pääsivuston rinnalle kustannustehokkaasti. Wellamo-opisto pilotoi erillissivuston ensimmäisenä syksyllä 2020.

Lahden kaupungin vanhojen SharePoint -verkkosivujen käyttöjärjestelmä oli poistuvaa teknologiaa ja sen ylläpitotuki oli loppumassa, joten vanhaa sivustoa ei kannattanut enää uudistaa. Lisäksi Digipalvelulain siirtymäaika oli kulumassa umpeen, joten tämä oli luonteva ajankohta tehdä iso verkkosivu-uudistus, kertaa Moksu lähtökohtia sivustouudistukselle.

Verkkosivustouudistuksella haluttiin helpottaa verkkosivupäivittäjien työtä

Lahti.fi etusivu auki läppärissä

Lahden kaupungin tavoitteena verkkosivu-uudistukselle oli luoda moderni ja raikas sivusto, jossa asiakkaan palvelupolkuja voidaan helposti ohjata. Erityisesti toiveena oli saada myös mahdollisimman toimiva ja helppokäyttöinen sivuston ylläpito Lahden kaupungin noin 80 verkkosivupäivittäjälle, jotka päivittävät sivuja oman työnsä ohella, joten tavoitteena oli myös heidän kannaltaan mahdollisimman toimiva ja helppokäyttöinen ratkaisu.

Ylläpitäjien osaamistaso voi vaihdella paljon. Koska ylläpitäjiä on paljon, niin myös erilaisia osaamistasoja on runsaasti. Tämän vuoksi sivuston ylläpidon tulee painottua helppokäyttöisyteen ja käyttäjien ohjeistamiseen. Geniemillä osa sivuston ohjeistuksesta sisällytetään suoraan ylläpidon käyttöliittymään, jolloin ohjeet ovat suoraan kunkin toiminnon yhteydessä, kertoo Lahden sivustouudistuksesta Geniemillä vastannut projektipäällikkö Jani Mäkelä.

Lahti.fi -sivusto on todella helppokäyttöinen. Sisällönsyöttöön liittyen on tullut todella vähän kysymyksiä, vaikka koronan vuoksi sivuston käyttökoulutukset pidettiin etäkoulutuksina, iloitsee Jani Mäkelä.

Miksi Lahden WordPress-verkkosivuston uudistusprojekti sujui aikataulussa?

Resepti verkkkosivustouudistuksen aikataulun pitämiseen on yksinkertainen.

–  Kaiken pohjana oli hyvä suunnittelutyö ja tiimityöskentely, sekä joustavuus puolin ja toisin. Avain aikataulussa pysymiseen oli aktiivinen ja päivittäinen kommunikointi. Geniemillä pidettiin huolta siitä, että asiakas oli koko aika tietoinen projektin kulusta. Asiakas myös vastasi nopeasti kaikkiin esittämiimme kysymyksiin, joita projektin edetessä syntyi. Näistä syistä projekti eteni sujuvasti ja aikataulussa, kiittelee Jani Mäkelä.

Vahva luottamus Geniemin asiantuntijuuteen ja Geniemin taito haastaa asiakasta rohkeasti avasi väylää uusille näkökulmille sekä sivuston suunnitteluvaiheessa että projektin edetessä. 

Yhteistyö Geniemin kanssa sujui koko projektin ajan hyvin. On paljon helpompaa olla samalla puolen pöytää kuin vastakkain. Ehdotuksiamme ja toiveitamme kuunneltiin alusta lähtien, mutta meitä myös haastettiin huomioimaan verkkosivun käyttäjän näkökulma entistä paremmin. Saimme nopeasti vastaukset kysymyksiimme ja esimerkiksi projektin aikana esiin tullut toive infografiikkaelementistä sivustolle toteutettiin nopeasti, kertoo Moksu.

Lahden verkkosivustouudistusta tehtiin osin myös poikkeuksellisessa koronatilanteessa, mutta se ei vaikuttanut projektia viivästyttävästi.

Korona ei vaikuttanut Geniemin työskentelyyn, sillä meillä on vahva etätyökulttuuri, joka mahdollisti normaalin työskentelytahdin, kertoo Jani Mäkelä. 

Samaa mieltä on Senni Moksu kertoen:

Projekti eteni haastavasta koronatilanteesta huolimatta aikataulussa ja suunnitelmien mukaan. Ainoastaan luokkakoulutuksista jouduttiin meillä luopumaan ja koulutukset hoidettiin verkossa ja tallenteen avulla.

Hyvin suunniteltu ja resursoitu projekti etenee, vaikka ilmaantuisi globaaleja ongelmia. Avoin viestintä toteuttajan ja tilaajan välillä on avainasemassa.

Senni Moksu, Lahti

Geniemin WordPress -toteutus kerää kiitosta Lahden sisällöntuottajilta

Geniem tekee verkkosivustouudistuksissa standardoitua WordPress-laatua ja toteutuksia räätälöidään asiakkaan toiveen mukaisesti. Lahden kohdalla huomioitiin erityisesti se, että Lahti.fi -sivustolla on noin 35 000 vierailua viikossa ja yli puolet kävijöistä käyttää sivustoa mobiililaitteella. Sivustouudistuksessa onkin kiinnitetty erityistä huomiota mobiilikäyttökokemukseen.

Tavoitteemme ovat toteutuneet, päivittäjät ovat kiitelleet järjestelmän helppokäyttöisyyttä ja monipuolisia sisällöntuotantomahdollisuuksia. Sivuston ulkoasu ja toiminnallisuudet ovat myös saaneet kehuja. Ja tietenkin myös saavutettavuusnäkökulma on huomioitu, kertoo Moksu.

Kuvituskuva Lahden kaupungista
Kuva: https://lahdenkaupunki.kuvat.fi/kuvat/

Lahden kaupungin verkkosivuston sisältö painottuu nykyisten ja tulevien kaupunkilaisten ja yrittäjien palveluihin. Kulttuurin, terveyden ja hyvinvoinnin sekä elinvoiman tarpeisiin on Lahdessa erilliset sivustot.

Uusi Lahti.fi -sivusto ilahduttaa käyttäjiä

Uudet Lahti.fi -sivut julkistettiin 16.9.2020 ja ne on otettu ilahtuneena vastaan. Sivut on tehty ensisijaisesti nykyisille asukkaille, joten uudessa verkkopalvelussa panostetaan kaupunkilaisten palveluihin. Nykyiset asukkaat ja kaupungin palveluiden asiakkaat ohjataan tunnistamaan verkkosivuilta aihepiirejä ja sisältöalueita, joita he ovat etsimässä.

Erityisen ilahtunut Senni Moksu on siitä, että uusista sivuista on tullut pääosin myönteistä palautetta. Esimerkiksi Lahden kaupungin asiakaspalvelussa, Lahti-Pisteessä, kysyttiin käyttäjien kommentteja ja vastaajat olivat tyytyväisiä ja kommentoivat mm. näin:

  • raikkaat
  • paljon entistä selkeämmät
  • tätä päivää
  • siellähän on vaikka mitä
  • hyvältä näyttää

Wau! Tyylikäs ja raikas ilme. Selkeä rakenne ja äkkiseltään ainakin löytyi kaikki mitä kokeilimme etsiä. Onnittelut!

Päijät-Hämeen liiton viestintä Lahden kaupungin Facebookissa

WordPress-sivuston jatkokehitys ja seuranta

Verkkosivustouudistuksissa ei ole tarkoitus tehdäkään kerralla valmista, vaan jatkokehitykselle on jätettävä tilaa. Asiakkaan ei siis tarvitse olla huolissaan siitä, muistiko sivustouudistuksessa kaiken, sillä sivuston jatkokehityksen avulla pidetään huolta siitä, että kaikki tarvittava tehdään. Vaikka sivuston ensivaikutelma on tärkeä, niin on ihan normaalia, että sivustoa kehitetään vielä julkaisun jälkeenkin.

Jatkossakin Lahti.fi -sivuston sisältöanalytiikkaa ja kävijäpalautetta seurataan tarkasti ja niihin reagoidaan tarpeen mukaan. Kaupungin palvelukirjo on erittäin laaja, joten verkkosivuillakin on todella paljon sisältöä, Moksu muistuttaa.

Olo on helpottunut ja iloinen, toisaalta pitää muistaa, ettei verkkosivusto ole koskaan valmis, vaan työ jatkuu.

Senni Moksu, Lahti

Kiitos North Patrolille

Lämmin kiitos North Patrolille ja Anna Availalle hankkeen hyvästä ja tarkasta ratkaisukuvauksesta, jonka myötä Geniemilä oli hyvä ja selkeä kuva siitä, mitä verkkosivu-uudistuksessa tullaan tekemään ja mitä siltä odotetaan. Lue North Patrolin artikkeli Lahden sivustouudistuksesta.

North Patrolin artikkelia lainaten:

Olemme erityisen tyytyväisiä sivuston ilmeeseen ja asiakkaan palvelupolkua tukeviin toiminnallisuuksin.
Senni Moksu, viestintäpäällikkö, Lahden kaupunki

Paljon onnea uutukaisille sivuille! Näyttävät juuri niin ilmavilta kuin reilu vuosi sitten maalailitte. Kiva nähdä kuntakentästä poikkeavat ja rohkeat sivut!
Anna Availa, North Patrol

Tutustu Lahden kaupungin uudistettuun verkkosivustoon!

Onko mielessäsi laaja sivustouudistus?

Kerro meille tilanteestasi, niin annamme parhaat vinkkimme siihen, miten onnistut verkkosivustouudistuksessa. Suunnittelemme ja toteutamme WordPress-verkkopalveluita yli kymmenen vuoden kokemuksella.

Ota yhteyttä, jutellaan!

Luitko jo nämä?

MutkatonKoti -verkkopalvelu auki tablet-näytöllä

Taskut / LähiTapiola Kiinteistövarainhoito

MutkatonKoti-verkkopalvelu

Tutustu projektiin

Riihimäen kaupunki

Riihimäen kaupungin uusi verkkosivusto, intranet ja erillissivustot

Tutustu projektiin
Kuluttajaliiton verkkosivusto käyttäjän puhelimessa

Kuluttajaliitto ry

Kuluttajaliiton verkkosivusto tukee uudistettuna paremmin jäsenhankintaa

Tutustu projektiin

Mitä voisimme tehdä sinua varten?

Tietosuojaseloste*

Ota yhteyttä

Jussi Rajamäki Sales Lead

Jussi Rajamäki

Sales Lead

Ota yhteyttä Jussiin ja pyydä tarjous uuden verkkopalvelun suunnittelusta ja toteutuksesta.

046 923 5277