Kuluttajaliiton verkkosivusto tukee uudistettuna paremmin jäsenhankintaa

Kuluttajaliiton kanssa käynnistimme kuluttajaliitto.fi-sivuston uudistusprojektia keväällä 2020. Kuluttajaliitolla oli tarve uudistaa 5 vuotta vanha WordPress-sivusto uudelle alustalle ratkaisulla, joka helpottaisi sisältöjen ylläpitoa, poistaisi ylläpidossa tehtävää tuplatyötä, parantaisi loppukäyttäjille mobiilikäytettävyyttä ja korjaisi huomatut saavutettavuuspuutteet. Seuraavaksi kuvaamme tarkemmin, mitä projekti piti sisällään ja minkälaisia tuloksia saavutettiin.

Kuluttajaliiton verkkosivusto käyttäjän puhelimessa

Kuluttajaliiton verkkosivuston tavoitteet ja osa-alueet

Mikä on Kuluttajaliitto? Kuluttajaliitto on Suomen ainoa kaikille avoin kuluttajien ja julkisten palveluiden käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö. Kuluttajaliitto puolustaa kuluttajan ja julkisten palveluiden käyttäjien oikeuksia yhteiskunnallisessa päätöksenteossa. 

Kuluttajaliiton verkkosivustolla kuluttaja voi osallistua, vaikuttaa, saada tietoa ja kuulua yhteisöön. Uutta sivustoa, jolla haluttiin entistä paremmin houkutella kävijöitä Kuluttajaliiton jäseniksi, lähdettiin uudistamaan WordPress Multisite -alustalle. Multisite-alustalle Kuluttajaliitolla on mahdollisuus luoda uusia, erillisiä sivustoja kustannustehokkaasti. Esimerkiksi pelkästään jäsenille suunnattu jäsensivusto voi olla sellainen tulevaisuudessa.

Top5-tavoitteet Kuluttajaliiton verkkosivuston uudistuksessa

  • sivuston löydettävyyden parantaminen (hakukonenäkyvyys)
  • sisältöjen ja sisältörakenteiden optimointi toiminnan ja yhteisöllisyyden tukemiseen sekä loppukäyttäjää paremmin palvelevaksi
  • ylläpidon ja pienkehityksen sujuvoittaminen
  • korkeatasoinen käytettävyys etenkin mobiilissa 
  • WCAG-standardin mukaisen AA-tason saavutettavuus

Lisäksi projektissa haluttiin uudistaa ja kehittää Kuluttajaliiton tapahtumakalenteria, jotta tapahtumiin pystytään houkuttelemaan entistä enemmän myös nuorempaa sukupolvea. Jotta tapahtumakalenterin ja koko sivuston jatkokehittämisen systemaattisempi vetäminen mahdollistettiin, sivuston analytiikka ja seuranta huomioitiin jo projektin suunnitteluvaiheessa konversioiden, maalien ja käyttäjäpolkujen osalta. Projektin aikana toteutettuja analytiikan dashboardeja hyödyntämällä Kuluttajaliitto voi suunnitella ja priorisoida jatkokehitystä. 

Haluatko tietää, miten voimme olla avuksi sinun verkkosivuston analytiikan kehittämisessä?

Geniemin tehtävät Kuluttajaliiton sivustoprojektissa 

Laajassa projektissa meidän tehtäviin kuuluivat:

  • Sivuston konseptointi loppukäyttäjät osallistaen
  • Verkkosivuston graafisen ilmeen, UI- ja UX-suunnittelu ja toteutus
  • Teknisen toteutus, ml. Integraatiot
  • Sisällön siirto
  • Sivuston testaus 
  • Sivuston julkaisu ja siihen liittyvät ohjaukset
  • Analytiikka ja raportointi
  • Koulutus ja dokumentaatio

Konseptointivaihe oli Kuluttajaliiton projektissa ja on yleisesti ottaenkin sivustoprojektin tärkeimpiä vaiheita, jossa otetaan huomioon uuden palvelun tavoitteet, ja miten tavoitteisiin vastataan. Yhdessä Kuluttajaliiton kanssa täsmensimme työpajoissa muun muassa myyntisuppilon tärkeimmät konversiot eli jäsenhakemuksen, neuvontachatin käytön ja postituslistan tavoitteet ja yksityiskohdat. Sekä aiempaa analytiikkaa että tehtyä avainsana-analyysiä hyödyntämällä tarkensimme käyttäjäpolkujen ja avainsisältöjen uudistustarpeet. Hyvin tehty konseptointi ja käyttäjien osallistaminen suunnittelutyöhön mahdollistaa sekä loppukäyttäjien että ylläpitäjien tarpeet huomioivan käyttökokemuksen verkkosivustolle.

Onko mielessäsi sivustouudistus?

Mitä kaikkea uusi kuluttajaliitto.fi pitää sisällään?

Uusi kuluttajaliitto.fi tarjoaa kävijöilleen muun muassa uudistetut koulutus- ja tapahtumakalenterin ja tietopankin. Molempiin toteutettiin käyttäjää helpottava hakutoiminto. Sivuston sisällöt kattavat sekä paljon PDF-muodossa tarjottavia sisältöjä että suoraan verkkoon tuotettuja sisältöjä. Sisältöjen osalta oli tärkeää, että materiaalit esitetään houkuttelevasti ja relevantteihin sivuston osiin kytkettyinä esimerkiksi kategorisoinnin ja tägäysten avulla. Sisältöjen esitystapoihin suunnittelimme ja toteutimme sopivan määrän erilaisia sisältölohkoja, joilla Kuluttajaliitto pystyy nostamaan esimerkiksi infograafeja, luetuimpia artikkeleita ja tietopankin kiinnostavia sisältöjä monipuolisilla ja modulaarisilla tavoilla haluttuihin kohtiin sivustolla. 

Kuluttajaliitolle uusien jäsenien hankkiminen on tärkeää, joten sitä silmällä pitäen projektissa suunniteltiin verkkokauppamainen jäsenhakemus, jossa hakija voi valita itselleen sopivan jäsenyyspaketin. Itse jäsenhakemus tehdään sopivan paketin valinnan jälkeen Avoinen järjestelmässä. 

Saavutettavuusvaatimukset täytetty

Kaikki se, mitä Kuluttajaliiton uusi sivusto pitää sisällään, on mahdollistettu kaikenlaisten ihmisten käytettäväksi. Tämä tarkoittaa, että saavutettavuuden taso on suunniteltu, arvioitu ja toteutettu vastaamaan asetettuja vaatimuksia. Saavutettavuusvaatimuksista voi lukea tarkemmin Aluehallintoviraston ylläpitämältä saavutettavuusvaatimukset.fi-sivustolta. Myös selkokielisyys on huomioitu omana kieliversionaan englannin ja ruotsin lisäksi. Kuluttajaliiton projektissa saavutettavuuden tason arvioi projektin loppuvaiheilla Näkövammaisten liiton omistama yhteiskunnallinen yritys Annanpura, jonka kaikki työntekijät ovat näkövammaisia ja saavutettavuustestaukseen harjaantuneita asiantuntijoita.

Onko mielessäsi sivustouudistus?

Suunnittelemme ja toteutamme verkkopalveluita jo yli kymmenen vuoden kokemuksella. Ota yhteyttä ja kerro tilanteestasi meille, niin aloitetaan sivustosi konseptointi yhdessä!

Ota yhteyttä

Luitko näitä vielä?

Sylva ry

Sylvan verkkopalvelun uudistus

Tutustu projektiin

Reka Kaapeli Oy

Reka.fi-verkkosivustouudis­tuksessa vaihdettiin julkaisujärjestelmä Drupalista WordPressiin

Tutustu projektiin

Lahden kaupunki

Lahden kaupungin WordPress-verkkosivustouudistus onnistui yli odotusten ja aikataulussa sekä budjetissa pysyen

Tutustu projektiin

Mitä voisimme tehdä sinua varten?

Tietosuojaseloste*

Soita tai laita tekstiviesti

Petri Siltala

Sales Manager

Aloita verkkosivuston uudistus juttelemalla Petrin kanssa.

041 506 2462