1.3.2018

Onko OK olla piikikäs? - Ajatuksia empaattisesta työyhteisöstä

Elämä on jatkuvaa uuden oppimista ja me Geniemillä haluamme tarjota työntekijöillemme mahdollisuuden kokonaisvaltaiseen itsensä kehittämiseen, joka sisältää niin ammatillista kehittymistä mutta myös ihan tavallisten arkisten vuorovaikutustaitojen kehittämistä. Kerran kuukaudessa järjestettävä HR-Aamu vei meidät kuukausi takaperin empaattisiin tunnelmiin Henna Kauton innostamana ja opastamana.
Kuule siili tuhmeliini

Tunnetila toimistolla, tekemisessä ja tarinoissa

Empatia: kykyä ymmärtää mitä toinen ihminen kokee hänen näkökulmasta, eli itsensä asettamista toisen henkilön asemaan

Lähdimme selvittämään miten meidän voimakkaasti kasvava työyhteisö pysyy vahvana tiiminä silloinkin kun uusia erilaisia työkavereita kutsutaan mukaan. Henna kuvasti hienosti työyhteisöämme muurahaiskeoksi. Me muurahaiset pidämme keon pystyssä, ja vaikka joku sorkkisi kekoon isolla kepillä, me yhdessä pystymme pitämään sen kasassa ja tarvittaessa korjaamaan. Kuin muurahaiskeossa kaikki lähtevät rakentamaan sitä uudelleen. Keosta tulee erilainen, mutta silti toimiva. Organisaatiot joutuvat jatkuvasti muokkaamaan ”kekoa” sillä ihmiset kasvavat, oppivat ja kasvuyrityksissä uusia tiimiläisiä tulee. Jokainen uusi ihminen muokkaa muidenkin rooleja – haluttiin tai ei. Meidän geniemiläinen muurahaiskeko muovautuu jotta jokainen “muurahainen” nauttii elämästä geniem keossa.

Työyhteisö, asiakkaat ja asiakkaan asiakkaat

Me olemme luova ohjelmistotalo ja luovuus vaatii tunteita. Tulemme töihin tunteiden kanssa, koska se mitä teemme, teemme intohimoisesti. Jotta voimme olla luovia tarvitsemme myös empatiaa. Empatiakyky pitää meidät vahvana ja inhimillisenä,  se mm. mahdollistaa uusien muurahaisten (eli geniemiläisten) muuttamisen kekoon. Empatia on yksi työtaito ja se kuuluu jokaiselle geniemiläiselle.

Tarvitsemme empatiakykyä sisäisesti. Työntekijöiden eritasoiset empatiakyvykkyydet ovat kuin havunneulaset, jotka pitävät meidät yhdessä – luovat ympäristön sujuvalle, luovalle ja miellyttävälle toiminnalle.

Ihmiset inhimillisenä otteena

Asiakaslähtöisessä työskentelyssä meidän on tärkeää ymmärtää toinen toisiamme. Jotta pystymme aidosti ymmärtämään niin työkavereita, kuin asiakkaita, tulee meidän kyetä työskennellä empaattisesti –  toki jokainen omien kykyjensä mukaan. Fakta on kumminkin se, että meidän koodareilla on tunteet (ei, ne ei ole koneita vaikka yltävätkin huikeisiin tuloksiin) ja asiakkaatkin ovat vain ihmisiä, joilla voi joskus nousta piikit pystyyn ilman meihin kohdistuvaa syytä.

Jotta voimme palvella asiakkaitamme mahdollisimman hyvin (ja empaattisesti) tulee meidän ensimmäiseksi kiinnittää huomiota siihen, että me työyhteisössä kohtelemme toinen toisiamme hyvin, kykenemme käyttäytymään empaattisesti kun on erimielisyyksiä tai aikataulupaineita. Hyvä asiakastyö alkaa yrityksen sisäisestä hyvinvoinnista ja empatiasta. Sisäinen hyvinvointi ja empatia välittyy asiakkaalle, vaikka emme sitä itse huomaisi.

Geniemin sisällä elävän empatian tulee kukoistaa asiakkaalle. Aamussa työntekijät saivatkin idean että meistä voisi tulla Suomen empaattisin ohjelmistotalo – eipä ole moista vielä 🙂

Opitut asiat ja aikaansaannokset

Aamun aikana teimme herättäviä testejä: ensiksi arvioimme omaa empatiakykyämme ja sen jälkeen teimme anonyymisti testin jolla muut arvioivat toistensa empatiakykyä. Tieto siitä miten itse näkee asian verrattuna muiden mielipiteisiin on valaiseva. Pohdimme myös kuinka käsitellä töissä asioita jotka herättävät suuria tunteita. Monella jo käytössä oleva toimintatapa sai kannatusta: Kun tänään tulee asia vastaan, joka tuottaa erilaisia tunnetiloja (esim. innostut liikaa, meinaat menettää hermosi jne) nuku yön yli. Yön jälkeen tunteet ovat väistyneen ja asiasisältö on jäänyt seuraavalle päivälle. Asia on helpompi ja nopeampi ratkaista ja siitä tulee nerokkaampi tulos. Näin käytetään siis järkeä ja tunteita hyvässä yhteistyössä.

Opimme myös, että on ok olla piikikäs. Kun ihminen on kuormittunut empatiakyky katoaa tai vähenee. Henkilö nostaa piikit pystyyn hän suojautuu asioilta. Hän ei välttämättä nosta piikkejä pystyyn juuri sillä hetkellä olevasta tilanteesta, vaan asia voi olla jokin aivan muu. Eli ehdottomasti piikit pystyyn jos on liikaa pöydällä – löydetään tasapaino, jotta saadaan piikit piiloon.

Lopuksi lähdimme työstämään Geniemin pelisääntöjä. Pelisääntöjä raapaistiin hyvin kevyesti ja tarkoitus onkin työstää niistä meidän näköiset, työntekijän tekemät, arkea helpottavat raamit sujuvaan työskentelyyn

Seuraavaksi saatamme järjestää empatiakampanjan jossa koitamme viikon ajan saada työkaverin nauramaan tai jopa itkemään. Mielenkiintoista, eikö?

Meidän toiveiden ja ajatusten pohjalta Henna Kautto IWELLOsta  räätälöi meidän näköisen, rennon ja innostavan aamun. Voimme suositella Hennan luentoja kaikille jotka haluavat kuulla lisää empatiasta.