3.4.2019

MTKL:n kokonaisvaltainen panostus verkkopalvelu-uudistukseen kannatti!

Tänäkin vuonna saimme olla mukana hyvällä asialla Mielenterveyden keskusliiton sivustouudistuksessa jatkona Tukiliiton, Sininauhaliiton, Sininauha Oy:n ja Sininauhasäätiön uudistuksille. Tavoitteena oli parantaa käyttökokemusta sekä loppukäyttäjän että sivuston päivittäjän näkökulmasta. MTKL myös uusi brändinsä mainostoimiston kanssa, joten suunnittelussa saimme käyttää uunituoreita materiaaleja.
iloiset naiset

“Mielenterveyden keskusliiton perustivat mielenterveysongelmia itse kokeneet ihmiset 6.6.1971 Iisalmessa, Koljonvirran psykiatrisessa sairaalassa. Tavoitteena oli parantaa psyykkisesti sairastuneiden ja sairaudesta toipuneiden oikeuksia ja asemaa sekä vaikuttaa mielenterveysongelmiin liittyvään stigmaan.”

Tuossa ote asiakkaamme syntytarinasta. Lue lisää MTKL:n mielenkiintoisesta taipaleesta ja tutustu uuteen sivustoon.

Kilta-integraatiolla yhdistykset ja tapahtumat esille

MTKL:n alaisuudessa on yli 160 yhdistystä ympäri Suomea ja nämä haluttiin tuoda paremmin esille. Käyttäjille tehtiin yhdistyshaku, jolla voi hakea yhdistystä omalta kotiseudulta tai valtakunnallisista toimijoista.

Yhdistysten tiedot sivustolle tuodaan Kehätieto Oy:n Kilta-rekisteristä. Integraatiot toteutettiin plug-inilla, joka tekee kyselyt rajapintaan käyttäen GuzzleHttp:tä. API-kutsut cachetetaan 15 minuutiksi, ja käytössä on stale-cache, jonka kesto on 30 minuuttia.

Silmät avautuivat myös sille, kuinka ulospäin yksinkertaiset tekniset toteutukset itse asiassa edellyttivät monen ammattilaisen näkemystä ja vankkaa osaamista, jotta lopputulos saatiin käyttäjälle helpoksi ja miellyttäväksi palveluksi.

Mirja Aarnio ja Riitta Hämäläinen, MTKL

Tapahtuma-/Kurssikalenteriin tuodaan myös tiedot Killasta. Tapahtumia voi hakea paikan nimellä tai hakusanalla.

Omilla kasvoilla esille

Yhteystietojen näyttäminen visuaalisemmin sekä niiden esittäminen käytettävämmällä tavalla oli tärkeä kehityskohde käytännön työn sekä yhdistyksen toiminnan esiintuomisen kannalta. MTKL otatti työntekijöistään uudet kuvat, jotka näytetään uudella sivustolla henkilökorteissa. Henkilökortit voidaan jakaa osastoihin ja käyttäjä voi valita alasvetovalikosta tietyn osaston näytille.

Ennen kuin edes aloitimme yhteistyön toimittajamme Geniemin kanssa, teimme valtavan suuren kartoitustyön järjestömme viestinnällisistä ja toiminnallisista tarpeista verkkouudistuksessa. Lisäksi rinnalla kulki koko mittava järjestöbrändimme uudistusprosessi, johon liittyi sekä uusi visuaalinen ilme että kokonaan uusi sanoittamisen tapa.

Mirja Aarnio ja Riitta Hämäläinen, MTKL

Yhteystiedot toteutettiin WordPressiin omana CPT:nä, jolloin niitä on helppo hallita ja päivittää.

Mitä muuta?

Sivustolle tehtiin Ajankohtaisten osasto, johon voi kategorisoida Ajankohtaisia, Tiedotteita, Tarinoita ja Kannanottoja. Sivustolle tehtiin myös tyylitelty uutiskirjeen tilaus footerin yhteyteen sekä lahjoittamisen toiminto integraatiolla Checkout-maksupalveluun.

Kieliversiot toteutettiin kevyesti muutamalla sisältösivulla, joille voi kuitenkin asettaa asianmukaiset lang-attribuutit saavutettavuutta silmällä pitäen.

MTKLn vuoden kohokohta on Mielenterveysmessut, joille tehtiin tarpeeseen sopiva etusivu omalla väriteemalla.

Asiakkaan kokemus projektista

Pyysimme MTKL:n projektipäälliköiltä Mirja Aarniolta ja Riitta Hämäläiseltä palautetta projektista ja mikä palaute se olikaan!

”Verkkouudistus oli meille molemmille projektipäälliköille yksi isoimmista viestintäprojekteista, joissa olemme olleet mukana. Kokemus oli samaan aikaan hyvin mielenkiintoinen, inspiroiva sekä ammatillisesti kehittävä, mutta myös todella työläs ja ajoittain uuvuttavakin Iisakin kirkon rakennus.

Ennen kuin edes aloitimme yhteistyön toimittajamme Geniemin kanssa, teimme valtavan suuren kartoitustyön järjestömme viestinnällisistä ja toiminnallisista tarpeista verkkouudistuksessa. Lisäksi rinnalla kulki koko mittava järjestöbrändimme uudistusprosessi, johon liittyi sekä uusi visuaalinen ilme että kokonaan uusi sanoittamisen tapa.

Ison järjestömme vuoden mittainen yhteistyö ison digitoimiston kanssa sisälsi sekä mahtavia onnistumisen ja yhdessä tekemisen kokemuksia ja oivalluksia että myös haastavia tilanteita, kun kaksi melko erilaista työkulttuuria kohtasivat – järjestöissä kun asiat tapahtuvat usein hieman jähmeämmin kuin organisaatioissa ehkä keskimäärin. Kaikki kimurantitkin vaiheet ratkaistiin yhteistuumin, ja olemme lopputulokseen erittäin tyytyväisiä.

Vuoden aikana opimme sujuvasti puhumaan teknisillä termeillä, joista emme olleet vuotta aiemmin vielä kuulleetkaan. Silmät avautuivat myös sille, kuinka ulospäin yksinkertaiset tekniset toteutukset itse asiassa edellyttivät monen ammattilaisen näkemystä ja vankkaa osaamista, jotta lopputulos saatiin käyttäjälle helpoksi ja miellyttäväksi palveluksi. Geniemiltä löytyi tähän erinomaista projektinhallintaa, asiakkaan tarpeiden tunnistamista sekä timanttista teknistä osaamista.

Paitsi että palaute on ollut verkkopalvelumme avautumisen jälkeen todella kiittävää, onnistuminen näkyy myös lukuina: esimerkiksi neuvontachat-asiakkaidemme määrä on avaamisen jälkeen moninkertaistunut ja neuvontapuhelimemme pirisevät aiempaa enemmän.”

Myös Geniemin tiimi on erittäin tyytyväinen lopputulokseen! Onnistumisen syynä on eittämättä MTKL:n tekemä kokonaisvaltainen pohjatyö ja panostus uudistukseen.

Hatunnoston paikka!

Kiinnostaako sivustouudistus tai muu digitaalinen ratkaisu?

Tuomas Kumpula

CEO

Tuomas osaa kertoa palveluistamme kattavasti ja ehdottaa ratkaisuja ongelmaan kuin ongelmaan.

0400 535 498