27.11.2015

Käyttäjätarinat, liiketoiminta-arvo ja ominaisuudet ketterän projektipäällikön työkalupakissa

Käyttäjätarinoista on kirjoitettu paljon. Itse rinnastan niiden käyttämisen hieman samaan konseptiin kuin myynnissä pitkään ollut “OEH-analyysi”. Eli ominaisuus, etu ja hyöty. Myynnissä korostetaan ominaisuuksien sijaan etuja ja hyötyjä. Esimerkiksi poranterän materiaali, esimerkiksi titaani, on ominaisuus. Titaanisuudesta on se etu, että terä kestää pidempään ja poraa tehokkaammin.
kayttajatarinat-ja-liiketoiminta

Mitä hyötyä tästä on?

Asiakas säästää vaihtokustannuksissa, työntekijä on motivoitunut kun hänellä on kunnon vehkeet ja työ valmistuu nopeammin. Hyödyistä voi valita juuri kyseiselle asiakkaalle sopivan, esimerkiksi titaaniterän markkinoiminen työmotivaatiota parantavana tekijänä olisi mielestäni innovatiivista markkinointia tietylle kohderyhmälle.

Käyttäjätarinat ovat kuin etuja.

Ne kuvaavat paremmin niin asiakkaalle kuin koodaajille, mitä halutulla ominaisuudella halutaan tehdä. Asiakkaat kommunikoivat usein ominaisuuksien kautta: “haluan tarjoukseen klikattavan linkin”. Jos toimittaja ei selvitä, mitä asiakas haluaa ominaisuudella tehdä, voidaan tehdä ominaisuus, jolla asiakkaan haluama etu, siis käyttäjätarina, ei toteudukaan.

Voidaan esimerkiksi kysyä, miksi tarjoukseen halutaan klikattava linkki? Jos tarjouksesta pitää päästä omalle laskeutumissivulle, jonka käyttäjä voi itse määritellä, siihen voi löytyä parempi tai halvempi tapa kuin minkä asiakas on itse keksinyt. Näin toimiva vuorovaikutussuhde scrum masterin ja tuoteomistajan kanssa tuottaa heti tehokkaampia tuloksia ja vähentää epäonnistumisia projektissa.

Vielä parempi on jos päästään käsiksi liiketoiminta-arvoon. Mitä hyötyä haet sillä, että tarjouksesta päästään itse määritellylle laskeutumissivulle? Näin päästään työskentelemään edestakaisin ominaisuudesta käyttäjätarinaan ja käyttäjätarinasta liiketoiminta-arvoon. Hyvällä käyttäjätarinoiden työstöllä voidaan vaikuttaa merkittävästi projektin onnistumiseen.

Tärkeää on myös, että käyttäjätarinat ovat aina ymmärrettäviä ja arvioitavissa. Koko tiimin pitää ymmärtää mitä käyttäjätarinalla haetaan ja tämä ilmenee osin myös käyttäjätarinoiden hyväksymiskriteereistä. Mikäli tarina tai sen koostavat ominaisuudet eivät ole arvioitavissa, on se liian iso ja pitää pilkkoa osiin. Tästä seuraa kaksi etua: tarinan arvio on tarkempi, kun se ei ole liian laaja, ja tarinan valmistumista on helpompi seurata pienissä osissa.