4.3.2020

Väestöliiton uusi digialusta Hyvä kysymys -verkkopalvelu on julkaistu

Väestöliitto tarjoaa yhteistyössä kumppanijärjestöjen kanssa tukea ja apua ihmissuhteisiin ja hyvinvointiin liittyvissä tilanteissa. Suomessa on paljon järjestöjä, jotka tarjoavat apua eri elämäntilanteissa, ja Hyvä kysymys -verkkopalvelu kokoaa näistä 36 järjestön palvelut saman sivuston alle. Palvelu tarjoaa maksutonta palvelua ja tietoa, kun elämä askarruttaa.
Hyväkysymys verkkopalvelu auki läppärillä

Hyvä kysymys -verkkopalvelu tarjoaa paljon eri ihmissuhteisiin ja hyvinvointiin liittyviä palveluja ja toimintoja. Loppukäyttäjä voi käyttää osaa palveluista kirjautumatta ja osaan toiminnoista vaaditaan kirjautuminen nimimerkillä.

Tutustu palveluun

Reaaliaikaiset chatit

Sivustolla on toteutettu erilaisia chattejä eri tarpeisiin. Ryhmächattejä järjestetään viikoittain eri kohderyhmille eri aihealueista. Jos ryhmächat ei ole mieleinen tai haluaa keskustella asiantuntijan kanssa kahden kesken, voi ajanvarauschatistä etsiä itselleen sopivan ajan. Tarjolla on eri alojen asiantuntijoita ja psykoterapeutteja. Järjestöt tarjoavat päivystyschattejä viikoittain vaikkapa nuorten elämään liittyvissä asioissa ja arjen, vanhemmuuden tai parisuhteen askarruttaviin kysymyksiin.

Hakutoiminto

Hyvä kysymys -palvelun hakutoiminnallisuus - hakusana seksi

Sivuston hakutoiminto on erittäin keskeinen osa palvelua. Sivustolla on todella paljon sisältöä, sillä sisällöntuotannosta vastaa tällä hetkellä melkein 40 eri järjestöä. Ongelmana haussa on yleensä hitaus silloin, kun sisältöä on valtavasti. Tässä projektissa ratkaisimme asian käyttämällä RedisSearch + RediPress -yhdistelmää. Hakuun haluttiin myös parannuksia, jolloin otimme käyttöön Voikko-oikoluku- ja taivutusohjelmiston Node.js-version.

Luennot

Palvelualusta mahdollistaa vuorovaikutteisten luentojen pitämisen. Luento on toteutettu integroimalla yhteen Facebook Live tai Youtube Live -lähetys yhdessä chatin sekä PDF-slideshow’n kanssa. Luentoja voi myös katsoa jälkeenpäin tallenteina sivustolla.

Tehtävät ja testit

Tehtävät-osio tarjoaa itsenäisesti työstettäviä tehtäviä ohjeiden kera. Aihealueena voivat olla esimerkiksi lasten turvataidot tai kumppanin arvostaminen. Tehtävät ovat hyvin yksinkertaisia omaan pohdintaan perustuvia tehtäviä, kuten oman perheen ruokailujen sujuvuus tai läheisyys ja seksuaalisuus.

Testit ovat interaktiivisia kokonaisuuksia, joissa vastataan kysymyksiin ja käyttäjä saa vastausten perusteella tuloksen. Esimerkkejä testeistä ovat nettitesti nuorille – olenko valmis ekaan kertaan tai pidempi onko parisuhde kadonnut vanhemmuuden alle.

Kurssit

Järjestöille tarjotaan mahdollisuus järjestää verkkopalvelussa erilaisia oma-apu-kursseja, jotka ovat kaikille avoimia tai salasanalla suojattua. Tällöin kurssi on kohdennettu tietylle käyttäjäryhmälle. Kurssit on jaksotettu useampaan osaan, jolloin osallistuminen mielekkäisiin jaksoihin on helppoa.

Mobiilikäytettävyys

Yli 70 % sivuston käyttäjistä käyttää palvelua mobiililaitteilla. Toteutus on responsiivinen kuten yleinen standardi on nykyään. Jotta chatin käyttö on mobiilissa mahdollista, on chattiin rakennettu automaattinen uudelleenyhdistäminen, jos mobiilikäyttäjällä sattuu olemaan huono verkko käytössä.

Laadukasta sisältöä, jota on helppo ylläpitää

Palvelusta löytyy myös artikkeleita, podcasteja, videoita, kysymys-vastauspalstoja ja keskusteluryhmiä. Sisältöjen kirjo on laaja, kun palveluntuottajina on useita eri järjestöjä.

Sisällön laatu

Palvelu tarjoaa laadukasta sisältöä eri järjestöjen ammattilaisilta. Sisältörakenne koostuu kohderyhmistä, aihealueista, palveluista. Sisältö on kuratoitua ja sisällön laatu on korkealaatuista. Sisällön laadussa tarkkaillaan tekstin selkeyden ja luettavuuden lisäksi kuvien kokoa, saavutettavuutta sekä rikkinäisiä linkkejä.

Ylläpito

Sivuston ylläpito on pyritty tekemään sisällön ja palvelujen tuottajille mahdollisimman helpoksi. Sisällönsyöttö on ratkaistu järjestökohtaisilla räätälöidyillä näkymillä ja eri käyttäjätasoilla. Tämä mahdollistaa saman palvelun käytön usean eri järjestön ja käyttäjätason välillä ja ylläpito säilyy yksittäiselle käyttäjälle selkeänä ja johdonmukaisena.

Uusi verkkopalvelu on otettu hyvin vastaan

Hyvä kysymys -verkkopalvelu julkaistiin aluksi beta-versiona, jolloin palveluja koekäytettiin. Sivustoa ei mainostettu voimakkaasti 2019, mutta hyvän hakukoneoptimoinnin avulla käyttäjämäärät nousivat jo beta-vaiheessa yllättävän korkealle ja ensimmäisen vuoden aikana saavutettiin jo puoli miljoonaa uutta käyttäjää. Helmikuussa Hyvä kysymys -verkkopalvelussa rikottiin miljoonan istunnon raja. Tällä hetkellä oletkin voinut kuulla eri medioissa mainoksia Hyvä kysymys -palvelusta.

Asiakkaan kommentteja uuden verkkopalvelun alkutaipaleesta:

Hyvä kysymys -verkkopalvelun tarkastelluin sisältö on Tunnekeskeinen parisuhdekurssi, jonka avulla kuka tahansa parisuhteessa elävä ihminen voi tarkastella omaa parisuhdettaan. Ensimmäisen käyttäjäkyselyn mukaan sivuston loppukäyttäjät antavat palvelulle 92% yleisarvosanan melko hyvä tai hyvä. 72% käyttäjistä oli valmis suosittelemaan palvelua ystävilleen.

Käy ihmeessä katsomassa viimeistään nyt toteutusta.