27.9.2021

Sylvan uusi verkkopalvelu on nopea ja kohderyhmiään paremmin palveleva

Sylva ry:n uusi verkkopalvelu on juuri julkaistu (09/2021) ja se tähtää saavutettavaan ja monipuoliseen verkkopalveluun, joka täyttää useiden eri kohderyhmien tarpeet. Minkälaisista lähtökohdista projektiin lähdettiin ja miten siinä onnistuttiin? Se selviää sinulle tästä artikkelista.
Geniemin referenssin artikkelikuva sylva.fi -verkkopalvelusta

Sylvan verkkopalveluprojektin lähtökohdat

Saimme suuren kunnian aloittaa Sylvan verkkopalvelun uudistusprojektia toden teolla alkuvuodesta 2021. Projekti käynnistyi ajatuksella, että lopputuloksena syntyy uusi, paremmin kohderyhmiä palveleva, responsiivinen ja saavutettava verkkopalvelu. Kohderyhmiä Sylvan verkkopalvelulla ja tärkeällä asialla on useita ja tässä muutama mainitakseni:

  • lapsiperheet
  • nuoret
  • nuoret aikuiset
  • vapaaehtoiset
  • lahjoittajat jne.

Sylvan tahtotilana oli uudistaa sivusto ja sisältörakenne perusteellisesti, jotta sivujen nykyiset sisällöt ja uusi tuotettava sisältö palvelisivat kohderyhmiä paremmin. Sylva ry tarjoaa etenkin syöpään sairastuneille lapsille, nuorille ja nuorille aikuisille sekä heidän perheilleen tukea, vertaisapua, edunvalvontaa ja muita hyödyllisiä palveluita.

Mitä ongelmia ja puutteita uudella verkkopalvelulla ratkaistiin?

 

Kohderyhmät ja niiden asiakaspolut

Sylvan vanha verkkopalvelu oli sisällöltään organisaatiolähtöinen kohderyhmälähtöisyyden sijaan ja tärkein kehityskohde olikin sivuston rakenne ja valikon käyttökokemus. Tämä aiheutti sen, ettei olennainen tieto ollut useinkaan riittävän helposti kohderyhmien saatavilla. Sylva sai selkeää käyttäjäpalautetta siitä, etteivät he olleet löytäneet etsimäänsä verkkopalvelusta.

Ratkaisuna lähdimme projektin suunnitteluvaiheessa yhdessä tarkentamaan kohderyhmiä ja niiden asiakaspolkuja. Uuden verkkopalvelun lähtökohtana onkin tarjota selkeämmin ennen kaikkea tukea ja palveluita lapsiperheille, nuorille ja nuorille aikuisille. Sitä varten on luotu sopivat käyttöliittymälliset ratkaisut ja verkkopalvelun uusi sisältörakenne mahdollistaa käyttäjäpolkujen luomisen. Myös vapaaehtoiset ja lahjoittajat huomioidaan verkkopalvelussa entistä paremmin ja asiakaspolut ohjaavat esimerkiksi löytämään tiedon vapaaehtoistehtävistä tai vastaavasti kuukausilahjoittamisesta. Käyttäjille on tarjolla myös helppo pikahakukenttä, joka kulkee sivuston ylätunnisteessa mukana läpi sivuston. RediPress-hakukoneen päälle toteutettu hakutoiminnallisuus ehdottaa hakutuloksia hakua tekevälle ja on muun verkkopalvelun tapaan nopea käyttää.

Varainkeräys

Linkki: Lahjoittaminen Sylvan verkkopalvelussa

Merkittävä uudistustarpeessa oleva osa-alue Sylvan verkkopalvelussa oli varainkeräys ja sen vajavaisuus. Esimerkiksi lahjoittaja ei voinut aiemmin tehdä kuukausilahjoituksia helposti, minkä vuoksi niitä ei juurikaan ollut. Varainkeräyksestä puuttui myös CRM-järjestelmä, johon kerättäisiin tietoa lahjoittajista ja näin ollen voisi tehdä esimerkiksi jälkimarkkinointia heille. 

Ratkaisuna varainkeräyksen ongelmiin ja puutteisiin koko lahjoittamisen toiminnallisuus suunniteltiin ja toteutettiin uusiksi. CRM-ratkaisuksi valikoitui tarpeeseen parhaiten sopiva CRM Service, joka integroitiin osaksi uudistettuja kerta- ja kuukausilahjoitus- sekä keräyslomakkeitta. Laajuutensa vuoksi integraatio toteutettiin räätälöidysti ja näin mahdollistettiin muun muassa laskujen automaattinen generointi. Lahjoituksen maksurajapintoina käytetään Checkoutin maksupalveluita ja ne on integroitu kerta- ja kuukausilahjoituslomakkeistoon. Tekstiviesti- ja puhelinlahjoituksiin palvelussa on käytössä Arena Interactiven ratkaisu.

Mainittavaa on myös, että tutkimusta tekevä Sylva-säätiö saa uudistuksen myötä tulevaisuudessa käyttöönsä omat lahjoituslomakkeet. Tämä toivottavasti houkuttelee yrityksiä lahjoittamaan Sylva-säätiön syöpään liittyviin tutkimuksiin hanakammin, mitä edesauttaa myös veroetu yli 850 € lahjoituksista.

Julkaisujärjestelmän uudistus

Sylvan vanhan sivuston julkaisujärjestelmä oli osin Syöpäjärjestöjen alustaa, mikä aiheutti kankeutta jatkokehitykseen ja muutoksien tekemiseen.

Ratkaisuna Sylva päätti uudistaa sivustonsa täysin uudelle julkaisujärjestelmälle meidän kanssa. Ratkaisuksi valikoitui Enterprise WordPress -konseptilla toteutettu WordPress Multisite -alusta, jolla Sylva voi perustaa tehokkaasti myös uusia, erillisiä kampanjasivustoja tarpeiden mukaan. Uuden järjestelmän helppokäyttöinen sisällönhallinta mahdollistaa jatkossa sujuvan ja laadukkaan sisällöntuotannon. Tämän myötä loppukäyttäjät voivat nauttia helppokäyttöisestä ja selkeästä verkkopalvelusta.

Google Lighthouse -testitulokset kertovat hyvistä tuloksista sylva.fi uudistuksen osalta:

Google Lighthouse testitulosten vertailu Sylvan vanhan ja uuden verkkopalvelun välillä

Mitä Sylvan verkkopalvelukokonaisuuteen on tulossa?

Vaikka uusi, mittaustuloksissa todella nopeaksi ja saavutettavaksi sivustoksi osoittautunut sylva.fi on juuri julkaistu, kehitystyö jatkuu aktiivisena lähitulevaisuudessa. Omakeräyksen toteuttamiseen Sylvalla on käytössä iRaiser-verkkopalvelu, jota on tarkoitus tyylitellä Sylvan ilmeeseen sopivaksi. Lahjoituslomakkeiden kuukausilahjoituksen maksutapoihin on tulossa Mobile Pay -toiminnallisuus ja maksutapoja laajennetaan muutenkin. Tulevaisuudessa tehdään myös CRM Servicen kautta Netvisor -integraatio, jonka avulla saadaan keräyslomakkeille (päivätyö, muisto, merkkipäivä) yksilöivät viitenumerot kerättyjen varojen laskemiseksi. Sylvan uusi verkkokauppakin on tulossa.

Loppusanat

On todella hienoa olla mukana tarjoamassa tukea syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen sekä tukea syöpään liittyvää tärkeää tutkimustyötä. Verkkopalvelukokonaisuuden taustalla toimii monitoimittajaympäristö, jossa Sylvalle kehitetään ja tuotetaan parhaat mahdolliset ratkaisut, jotta etenkin lahjoitustoiminnallisuudet ovat huipussaan. Sylva elää lahjoittajiensa voimalla, joten siihen liittyvät toiminnallisuudet ovat toiminnan kannalta kriittisiä. Meidän tiimi panostaa aktiiviseen yhteistyöhön ja olemme mielellämme edesauttamassa Sylvan toiminnan kehittämistä.

Onko organisaatiolla harkinnassa verkkopalvelun uudistus?

Suunnittelemme ja toteutamme WordPress-verkkopalveluita yli kymmenen vuoden kokemuksella. Viimeisimpiä järjestösektorin projekteja ovat olleet sylva.fi, loimu.fi ja kuluttajaliitto.fi, joten voisimmeko auttaa myös teitä?

Lue lisää palvelusta

Ota yhteyttä!

Petri Siltala Geniem

Petri Siltala

Sales Manager

Ota yhteyttä Petriin ja pyydä tarjous uuden verkkopalvelun suunnittelusta ja toteutuksesta.

041 506 2462


Mitä voisimme tehdä sinua varten?

Kiinnostuitko? Jätä tietosi, niin palaamme asiaan.