13.9.2019

Saavutettavuus - vinkkejä esteettömän sisällön tuottamiseen verkkosivuille

Teknisessä toteutuksessa keskitytään usein verkkopalvelun käyttöliittymän saavutettavuuteen, mutta käyttäjän kannalta yhtä tärkeää on varsinaisen sisällön saavutettavuus eli esteettömyys. Tässä artikkelissa annamme pikavinkkejä siihen, miten tuotat saavutettavaa sisältöä.
Kuvassa näppäimistö ja Geniemin logo

Pian ollaan tilanteessa, jossa EU:n saavutettavuusdirektiivi (tutustu Papunetin artikkeliin direktiivistä) vaatii kaikilta julkisten toimijoiden (esim. kunnat, koulut ja virastot) verkkopalveluilta WCAG 2.1 AA-tasoon pohjautuvaa saavutettavuutta. Direktiivin perustana toimii Web Content Accessibility Guidelines eli WCAG-standardi, joka määrittää kriteerit saavutettavalle verkkopalvelulle. Myös muille kuin julkisille toimijoille saavutettavuuden toteuttamisesta verkkopalveluissaan on moninaisia etuja, kuten aiemmassa artikkelissani saavutettavuuden liiketoimintahyödyistä kirjoitin. Kuten WCAG-standardista käy ilmi, verkkopalvelun toiminnallisuuksien lisäksi sisällön saavutettavuus on yhtä merkittävä tekijä ja seuraavilla vinkeillä pääset hyvin alkuun.

Pikavinkit saavutettavuudesta sisällöntuottajalle:

  • Kirjoita kaikkiin kuviin lyhyt vaihtoehtoinen teksti, jos kuva on olennainen sisällön ymmärtämiseksi. Jos kuva toimii linkkinä, vaihtoehtoisen teksti tulisi kuvailla linkin kohdetta, ei kuvaa!
  • Tarjoa videoihin tekstitys. Mm. YouTubella on omat työkalunsa tekstitysten lisäämiseen ja synkronointiin. Tekstityksen voi upottaa jo luontivaiheessa osaksi videota, jolloin se näkyy kaikille esimerkiksi sosiaalisen median palveluissa, joissa äänet ovat oletuksena pois päältä.
  • Tarjoa videoille ja äänitiedostoille, kuten podcasteille tekstivastine. Samalla parannat sisältöjen hakukonelöydettävyyttä.
  • Varmista, että otsikkotasojen käyttö on loogista. Sivulla tulisi olla vain yksi ykköstason otsikko, ja sitä seuraavien otsikkojen (H2, H3 jne) tulisi olla loogisessa järjestyksessä.
  • Kirjoita otsikot ja erityisesti linkkitekstit niin, että ne ovat ymmärrettävissä irti kontekstista, vältä siis “Klikkaa tästä” -tyyppisiä linkkitekstejä. Linkkitekstin tulisi vastata sen sivun otsikkoa, johon linkitetään. Esimerkiksi “Lue lisää Tampereen kaupungin palveluista”.
  • Jos sivulle upotetaan kaavioita, varmista että niiden olennainen informaatio on tarjolla myös muussa muodossa, kuten taulukkona. Jos informaatiota on paljon, tarjoa tiivistelmä helposti pureskeltavassa muodossa.
  • Vältä pitkiä virkkeitä ja erikoissanastoa, jos se ei ole sisällön ymmärtämisen kannalta välttämätöntä.

Daniel Koskinen vuonna 2019 testaamassa

Me voimme auttaa!

Me Geniemillä panostamme huomattavasti saavutettavuuteen verkkopalveluiden kehityksen osana ja WordPress-tiimimme on suorittanut Annanpuran järjestämän verkkopalvelujen saavutettavuuskoulutuksen. Ole meihin yhteydessä, jos haluat selvittää verkkopalvelusi nykyisen saavutettavuuden tilan tai olet kiinnostunut uusimaan verkkosivujasi.

Suoritetut sertifioinnit (Päivitetty 11/2019)

Daniel Koskinen CPWA -sertifiointi

IAAP logo saavutettavuuden ammattilaisen CPWA sertifiointi

 

Amanda Koivisto CPACC -sertifiointi

IAAP saavutettavuuden ammattilaisen sertfiointi CPACC logo

 

Kaipaatko lisää neuvoja saavutettavuuden toteuttamiseen?

Jätä tietosi, niin tutustumme sivustoosi ensin ja otamme yhteyttä kehitysehdotusten kera!

Testauta meillä, onko verkkosivustosi saavutettava

Kehitimme palvelun, jolla verkkopalvelusi saavutettavuus testataan ammattimaisesti.

Tutustu lisää ja pyydä tarjous

Jäikö jokin askarruttamaan?

Jussi Rajamäen profiilikuva

Jussi Rajamäki

Sales Lead

Laita viestiä tai soita Jussille.

+358 46 923 5277