Suunnittelu

Saavutettavuus – vinkkejä esteettömän sisällön tuottamiseen verkkosivuille

Hion

Teknisessä toteutuksessa keskitytään usein verkkopalvelun käyttöliittymän saavutettavuuteen, mutta käyttäjän kannalta yhtä tärkeää on varsinaisen sisällön saavutettavuus eli esteettömyys. Tässä artikkelissa annamme pikavinkkejä siihen, miten tuotat saavutettavaa sisältöä.

Pian ollaan tilanteessa, jossa EU:n saavutettavuusdirektiivi (tutustu Papunetin artikkeliin direktiivistä) vaatii kaikilta julkisten toimijoiden (esim. kunnat, koulut ja virastot) verkkopalveluilta WCAG 2.1 AA-tasoon pohjautuvaa saavutettavuutta. Direktiivin perustana toimii Web Content Accessibility Guidelines eli WCAG-standardi, joka määrittää kriteerit saavutettavalle verkkopalvelulle. Myös muille kuin julkisille toimijoille saavutettavuuden toteuttamisesta verkkopalveluissaan on moninaisia etuja, kuten aiemmassa artikkelissani saavutettavuuden liiketoimintahyödyistä kirjoitin. Kuten WCAG-standardista käy ilmi, verkkopalvelun toiminnallisuuksien lisäksi sisällön saavutettavuus on yhtä merkittävä tekijä. Seuraavilla vinkeillä pääset hyvin alkuun.

Saavutettavuuden pikavinkit sisällöntuottajalle:

  • Kirjoita kaikkiin kuviin lyhyt vaihtoehtoinen teksti, jos kuva on olennainen sisällön ymmärtämiseksi. Jos kuva toimii linkkinä, vaihtoehtoisen teksti tulisi kuvailla linkin kohdetta, ei kuvaa!
  • Tarjoa videoihin tekstitys. Mm. YouTubella on omat työkalunsa tekstitysten lisäämiseen ja synkronointiin. Tekstityksen voi upottaa jo luontivaiheessa osaksi videota, jolloin se näkyy kaikille esimerkiksi sosiaalisen median palveluissa, joissa äänet ovat oletuksena pois päältä.
  • Tarjoa videoille ja äänitiedostoille, kuten podcasteille tekstivastine. Samalla parannat sisältöjen hakukonelöydettävyyttä.
  • Varmista, että otsikkotasojen käyttö on loogista. Sivulla tulisi olla vain yksi ykköstason otsikko, ja sitä seuraavien otsikkojen (H2, H3 jne) tulisi olla loogisessa järjestyksessä.
  • Kirjoita otsikot ja erityisesti linkkitekstit niin, että ne ovat ymmärrettävissä irti kontekstista, vältä siis “Klikkaa tästä” -tyyppisiä linkkitekstejä. Linkkitekstin tulisi vastata sen sivun otsikkoa, johon linkitetään. Esimerkiksi “Lue lisää Tampereen kaupungin palveluista”.
  • Jos sivulle upotetaan kaavioita, varmista että niiden olennainen informaatio on tarjolla myös muussa muodossa, kuten taulukkona. Jos informaatiota on paljon, tarjoa tiivistelmä helposti pureskeltavassa muodossa.
  • Vältä pitkiä virkkeitä ja erikoissanastoa, jos se ei ole sisällön ymmärtämisen kannalta välttämätöntä.

Me voimme auttaa!

Me Hionilla panostamme huomattavasti saavutettavuuteen verkkopalveluiden kehityksen osana ja WordPress-tiimimme on suorittanut Annanpuran järjestämän verkkopalvelujen saavutettavuuskoulutuksen. Ole meihin yhteydessä, jos haluat selvittää verkkopalvelusi nykyisen saavutettavuuden tilan tai olet kiinnostunut uusimaan verkkosivujasi.

Siteimprove – saavutettavan sisällöntuotannon paras kaveri

Siteimproven saavutettavuustyökalu auttaa sinua ja organisaatiotasi noudattamaan kansainvälisiä verkkosisällön saavutettavuusohjeita (WCAG) helposti kaikilla ohjeidenmukaisuustasoilla. Työkalun avulla voit poistaa esteet, jotka tekevät hallaa käyttökokemukselle, ja turvata brändisi maineen. Mikä parasta, voit tehdä digitaalisesta kokemuksesta inklusiivisen ja tasa-arvoisen. Tutustu työkaluun Siteimproven sivuilla.

Meidän kautta pääset helposti tutustumaan Siteimproven työkaluihin tarkemmin, joten ota rohkeasti yhteyttä vaikkapa alla olevalla lomakkeella, jos kiinnostuit.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä

"*" näyttää pakolliset kentät

Tietosuojaseloste*