OfficeAbroad 2022 siivitti geniemiläiset strategian kiemuroihin

OfficeAbroad yhdistää huvin, hyödyn ja yhteistyön. Tärkein tavoite jokaisella OfficeAbroadillamme on ollut luoda tiiviimpää yhteenkuuluvuuden tunnetta – sitä tärkeää me-henkeä. Viikko etelän lämmössä mahdollistaa huikeat puitteet ja riittävän ajan luoda tiiviimpää yhteisöä ja tutustua uusiin työkavereihin, niihinkin joiden kanssa arjessa emme ole tekemisissä. Tämän vuoden OfficeAbroadin teemana oli uusi strategiamme. Lue lisää viikon kulusta ja reissun annista!

OfficeAbroadin historia lyhyesti

OfficeAbroad on järjestetty jo kuusi kertaa, sellaisenaan kun se nykyään tunnetaan. Idea tuli aikoinaan edelliseltä toimitusjohtajaltamme Tuomakselta, joka tutustui vastaavaan konseptiin matkallaan Japanissa. Koska paikkariippumaton työ on ollut osa kulttuuriamme 2000-luvun alusta, olimme jo hyvin varhaisessa vaiheessa tunnistaneet tarpeen tuoda ihmiset yhteen tekemään töitä ja viettämään vapaa-aikaa. Kokemuksemme on, että mitä paremmin tunnemme toisemme, sitä mukavampaa ja vaivattomampaa on yhteistyömme. 

Aiempia OfficeAbroad-kohteitamme: 

12 tuntia strategian läpikäyntiä ja työpajoja

Viikko oli intensiivinen, mutta sisällöltään hyvin merkityksellinen ja tärkeä. Strategiatyö, jonka olimme aloittaneet yhteisellä mökkiretriitillä huhtikuussa, näki vihdoin päivänvalon. Yleisellä tasolla strategiaa käytiin läpi 3 tuntia, jonka lisäksi strategiamme oli pilkottu osa-alueisiin, joista oli erilliset läpikäynnit. 

Strategian sanoma hyvin lyhyesti: 

  • Olemme ja tulemme jatkossakin olemaan ohjelmistotalo
  • Panostamme entistä vahvemmin asiakasymmärrykseen ja asiakaslähtöisyyteen
  • Olemme ja tulemme jatkossakin olemaan moderni, matalahierarkkinen ja yhdessä ohjautuva organisaatio 
  • Koska ihmiset ovat arvokkain voimavaramme, tulemme panostamaan entistä enemmän oppimiseen, osaamisen kehittämiseen ja henkilökohtaisiin urapolkuihin
  • Panostamme jatkossa keskisuuriin yrityksiin ja julkisen sektorin asiakkaisiin 
  • Inklusiivisuus, yhteenkuuluvuuden tunne ja työntekijöiden hyvinvointi ovat hyvän työkulttuurimme kulmakiviä

Pyrimme luomaan mitattavissa olevan positiivisen vaikutuksen työntekijöidemme elämään, asiakkaidemme liiketoimintaan, yhteiskuntaan ja ympäristöön.

Ote Geniemin strategiasta

Ympäristö ja kestävä kehitys nostettiin keskiöön Geniemin purposessa, tarkoituksessa. Siispä, green sustainable web -teema oli myös vahvasti framilla. Aiheesta pidettiin yleisen tason esittely ja sen lisäksi workshoppasimme mitä teema tarkoittaa arjessamme. Geniem investoi vahvasti ympäristön ja sosiaalisen vastuun teemoihin, mikä tulee näkymään palvelutarjoomassamme sekä yrityskulttuurissammekin aivan uudella tavalla.

 GSW eli Green sustainable web -työryhmä on geniemiläisistä koostuva tiimi, jonka tehtävänä on varmistaa, että ympäristönäkökulma säilyy osana digitaalista suunnittelu- ja kehitysprosessia asiakastyössä. —

Espanja tarjosi parastaan

Neljä villaa kävelymatkan päässä rannasta, ravintoloista ja satamasta, matkaan mukaan lähteneet kokit ja jatkuva auringonpaiste loivat loistavat puitteet tämän vuoden reissulle. Kuten aikaisempinakin vuosina matka oli 100% geniemiläisten organisoima. Koimme tärkeäksi myös kompensoida lentojemme päästöt, jonka teimme lahjoittamalla rahaa puiden istutukseen yhdessä sisäisen ympäristötyöryhmämme kanssa. Pelkästään kompensoimalla ei ilmasto tietenkään pelastu, sen ymmärrämme. Emme myöskään ole (vielä) valmiita ilmastotyömme kanssa, vaan meillä on opittavaa ja kehitettävää. Pyrimmekin työryhmämme ja kaikkien geniemiläisten kanssa jatkuvasti kehittämään toimintatapojamme kestävämpään suuntaan ja vähentämään toimintamme aiheuttamia päästöjä osana isompaa kokonaisuutta. 

Kuten joka vuosi, tänäkin vuonna keräsimme matkastamme palautetta. Palautteiden perusteella yhteenkuuluvuuden tunne vahvistui entisestään. Moni oli kovin iloinen siitä, että oli päässyt tutustumaan monipuolisemmin työkavereihinsa. Matka vahvisti myös koko yhteisön ymmärrystä siitä, miksi tämän tyyppiset kohtaamiset ovat tärkeitä myös arjen kannalta. Matkalta jäi paljon muistoja ja kokemuksia taskuun joita on mukava muistella myös myöhemmin. 

Kesäkuun alussa toteutunut liiketoimintakauppa Franticin kanssa ja alkuvuoden merkittävä orgaaninen kasvu toi matkalle mukaan paljon uusia kasvoja ja toisaalta myös korkeat odotukset siitä, että reissun jälkeen tulemme yhtenä yhteisönä takaisin – ja näin tapahtui.

Myyntitiimi palaveeraa kuvassa yhdesä villan huoneista.

Asiakastöitä tehtiin tutuissa tiimeissä. Vapaa-aikaa vietettiin ennestään ei niin tuttujen työkavereiden kanssa, joka mahdollisti tutustumisen heihin, joiden kanssa emme ole aktiivisesti yhteydessä normaalissa työarjessa. Tutustuminen, joka veisi normaalissa arjessa kuukausia tapahtui nyt viikossa – tavalla, jota arjessa on hyvin hankala mahdollistaa. Yhteiset illalliset, juoksulenkit, salikäynnit ja turistireissut erilaisiin kohteisiin olivat parasta antia tutustua toisiimme erittäin henkilökohtaisella tasolla. 

I left for the OfficeAbroad trip as an employee, but came back to Finland as a Genie! <3 I found a sense of belonging and bonded with a lot of my colleagues – the best gift an employer can give to a new employee!

Geniemiläisen palaute

Positiivisen palautteen hetki pysäytti ja herkisti 

Positiivisen palautteen hetkiä on järjestetty erilaisissa tapahtumissa jo vuodesta 2018 alkaen. Tämän vuoden OfficeAbroadilla positiivisen palautteen hetki järjestettiin osana maanantain yhteistä illallista. Konseptina tämä oli monelle geniemiläiselle uusi ja varmasti myös hieman jännittävä. Sydäntäni lämmitti suuresti kuulla kymmenien eri ihmisten positiivisia palautteita ja kiitollisuuden puheita. 

Kukin vuorollaan nousi ylös seisomaan ja antoi positiivista palautetta. Annettiin kiitosta yhteistyöstä, ystävyydestä, tuesta ja sparraamisesta. Tunteita näytettiin ja niin pitääkin! 

Osa innostui nousemaan ylös monesti ja oli hienoa kuulla kuinka kiitollisia olemme tästä työyhteisöstä ja kuinka paljon positiivisia asioita meissä ja yhteisössämme on. Tämä tunti oli erittäin voimaannuttava ja ehdottomasti vahvisti meidän me-henkeä. 

Mitä tulevaisuus tuo tullessaan? 

Kasvamme kovaa tahtia ja tavoitteenamme on ensi vuonna olla jo yli sadan hengen ohjelmistotalo. Se, millaiseksi OfficeAbroad muodostuu tulevaisuudessa jää nähtäväksi. Kuusi kertaa on nyt todistettu se, kuinka positiivinen ja hieno vaikutus matkalla on yhteisöllemme, joten uskon vahvasti, että jossain muodossa perinnettä tulemme jatkamaan.

Koko lailla reissu oli onnistunut, D-vitamiinivarastot on ladattu täyteen talvea varten ja reppu on pakattu hyvillä muistoilla. Työ jatkuu strategian osalta ja siitä tulossa erillinen blogiteksti myöhemmin. Stay tuned! 

Lue lisää