25.9.2019

Mitä mobiilisovellus maksaa vuonna 2019?

Vuositasolla mobiilisovelluksia ladataan yli sata miljardia vuodessa ja kasvu vain tuntuu kiihtyvän. Miten siis voisit itse hyötyä tästä kasvusta ja mitä se maksaa? Alla listaan tarkemmin hintaan vaikuttavia tekijöitä ja myös selkeitä esimerkkejä kustannuksista. Tällä tavoin saatte toivottavasti parempaa kuvaa siitä, mitä teidän sovellus voisi maksaa tai ainakin rohkeutta kysyä aiheesta lisää.
Geniem Monster

Mobiilisovelluksen tekeminen mielletään usein kalliiksi hankinnaksi ja sitä se on joskus ollutkin. Nykyään kehityskustannuksia on saatu selkeästi alas tehokkaampien tekniikoiden ja osaajien määrän kasvun takia, joten sovelluksen hankkiminen on kannattavampaa kun aiemmin. Mobiilisovelluksen toteuttaminen on nykypäivänä tehokkaampaa kuin ennen. Hyvän suunnittelun, vaatimusmäärittelyn ja toteutusteknologian kautta teknisen kehityksen osuus on perussovelluksissa hyvinkin suoraviivaista.

Lähtökohta on, että markkinoilla on tällä hetkellä kaksi suurta mobiilikäyttöjärjestelmää Googlen Android ja Applen iOS. Molemmilla on omat verkkokauppansa, joiden kautta mobiilisovellusten jakelu tapahtuu. Sovelluskaupoista löytyy sekä ilmaisia että maksullisia sovelluksia, joten sovelluksen omistajan palveluista ja ansaintamallista on kiinni julkaistaanko sovellus ladattavaksi ilmaiseksi vai täytyykö käyttäjän maksaa siitä. Jos esimerkiksi halutaan tuottaa lisää myyntiliidejä mobiilisovelluksen avulla, sen on syytä olla mahdollisimman helposti ladattavissa eli mielellään käyttäjälle ilmainen.

Kuinka paljon mobiilisovelluksen kehitys maksaa?

Sanotaan nyt ihan suoraan, että mitään taikatyökalua kustannusten laskemiseen ei ole olemassa ja lopulliset kustannukset riippuvat monestakin eri tekijästä.
Tärkeimmät tekijät ovat kuitenkin lähes aina:

  • tekniikka, jolla sovellus tehdään
  • toteutuksen monimutkaisuus
  • toteuttajien ammattitaito

Monia muitakin tekijöitä on, mutta näistä kolmesta saadaan jo selkeä raami aikaiseksi.

Yleisimmät toiminnallisuudet ja niiden työmäärät

Geniem Logo printattuna pahviin ja mobiilisovellus

Kuten edellä kirjoitin, mobiilisovelluksen kokonaiskustannuksen arvioiminen ei käy ihan käden käänteessä. Muutamaa yleistä mobiilisovelluksen toiminnallisuutta tarkastelemalla saadaan jo jotain suuntaa tasosta, jolle kokonaiskustannukset asettuvat.

Alle poimin esimerkkejä yleisimmistä elementeistä/toiminnallisuuksista, mitä mobiilisovelluksesta löytyy käyttöliittymän osalta (htp: henkilötyöpäivä – 7,5h):

Navigaatio (tabinavigaatio ja stack navigaatio) 1 – 3 htp

Kuvallinen artikkelilistaus (pull-to-refresh, infinite scroll) 2 – 5 htp

Kirjautuminen 1 – 4 htp

Push-notifikaatioiden vastaanottaminen 2 – 5 htp

Hakutoiminnallisuus suodatuksilla (hakukenttä, checkbox valitsimet) 2 – 8 htp

Asetukset (push-notifikaatiot, kirjaudu ulos, yhteydenottolomake, tietoa sovelluksesta) 3 – 8 htp

Suosikit (listaus suosikeiksi tallennetuista artikkeleista) 1 – 4 htp

Ylläpito vuodessa (sovelluskirjastojen päivitysten tekeminen jne. – esim. tuki uusille puhelinmalleille ja käyttöjärjestelmäversioille) 10 htp

Tehokkaan määrittelyn avulla kustannussäästöjä

Meidän asiakkaidemme kautta hyväksi todettu tapa selkeyttää kokonaiskustannuksien arvioita on ollut se, että asiakas ostaa meidän tekijätiimiltä YHDEN htp:n kestävän, erillisen määrittelytyöpajan. Sen aikana asiakkaan alustava määrittely käydään läpi, etsitään sieltä porsaanreiät ja tehdään sen pohjalta tarkempi määrittelydokumentti, jolla sovellusta voidaan alkaa arvioimaan tai viemään toteutukseen asti. Työpajassa tehtävän vaatimusmäärittelyn avulla teknisessä toteutuksessa voidaan säästää huomattavasti, kun tiedetään jo hyvissä ajoin, mitä lähdetään suunnittelemaan ja sittemmin toteuttamaan. Tapaamisen yhteydessä voidaan tarkentaa myös seuraavia asioita:

  • Mihin haasteeseen/ongelmaan sovellus on ratkaisu?
  • Miten te yrityksenä hyödytte sovelluksesta ja miten se tukee bisnestavoitteitanne?
  • Miksi käyttäjät käyttäisivät sovellusta vaikka verkkosivujenne sijaan, eli mitä etua siitä on käyttäjälle?
  • Onko sovelluksella jonkinlainen sisältösuunnitelma ja joku resursoituna tuottamaan sisältöä myös jatkossa?

Älypuhelinten vallattua maailman on ilmaantunut myös uusia liiketoimintamahdollisuuksia, joita yritykset pyrkivät nyt hyödyntämään vauhdilla. Verkkosivut ja sosiaalisen median alustat ovat helppo ja nopea tie myynnin liidien ja brändin tunnettuuden lisäämiseen, mutta mobiilisovelluksista saadaan selkeästi uusia ansaintamahdollisuuksia yrityksille. Myös ansaintamahdollisuuksien ja vaatimusten määrittelyssä Geniem on mielellään mukana, jotta mobiilisovellusten toteuttamisen kustannukset tulee perusteltua.

Ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella ja heitä meille appishaaste!

Genie monster käyttää mobiilisovellusta

Laita viestiä

Vastaamme appisideoiden kera!

Mobiilisovellusten kehitys Geniemillä

Helppokäyttöisiä ja kauniita sovelluksia, jotka koukuttavat käyttäjänsä

Tutustu applikaatioiden suunnitteluun ja kehitykseen

Jussille voi myös soittaa!

Jussi Rajamäen profiilikuva

Jussi Rajamäki

Sales Lead

Jussi ei pidä sitä yhtään rajuna, jos soitat ja heität appishaasteen puhelun aikana. Päinvastoin, saat varmasti hyvän keskustelun aikaiseksi ja uusia ideoita.

+358 46 923 5277