14.6.2018

Pohjantähden sivustouudistus – tarkoin harkittu kokonaisuus

Saimme ilon ja kunnian suunnitella ja toteuttaa Pohjantähdelle uuden verkkosivuston. Pohjantähti ei lähtenyt uudistukseen valmistautumattomana, vaan taustalla oli jo kattava konsultin kanssa tehty vaatimusmäärittely, sivustokartta ja lista sivuilta vaadittavista ominaisuuksista.
Isä ja vauva

Pohjantähti on tarjonnut asiantuntevaa vakuutuspalvelua jo yli 120 vuoden ajan. Pitkän historiansa aikana yhtiö on kasvanut paikallisesti palvelevaksi valtakunnalliseksi vakuuttamisen asiantuntijaksi, joka palvelee lähes 30 toimipisteessä kautta maan ja työllistää yhteensä 330 vakuutusalan ammattilaista. Yhtiö tarjoaa vakuutuspalveluja kotitalouksille, maatalouksille sekä yrityksille ja on asiakkaidensa omistama.

Ajatus käyttäjälähtöisyyteen

Vaatimusmäärittelystä jää usein käyttäjäpersoonat etäiseksi ja käyttäjälähtöisen suunnittelun tarkoituksena on saada käännettyä ajattelu vaatimusmäärittelyn täyttämisestä käyttäjän tarpeiden täyttämiseen.

Liikkeelle lähdettiin suunnittelutyöpajalla, jossa keskusteltiin sivuston tavoitteista ja kohderyhmistä, luotiin käyttäjäpersoonia ja hahmoteltiin myös tärkeimpien näkymien käyttöliittymiä. Menetelmän tarkoituksena on eläytyä käyttäjän tilanteeseen ja näin ajatusmalli saadaan käännettyä asiakaslähtöiseksi. Useiden asiakastarinoiden luonnissa nähdään yhteneväisyydet tarpeissa eri käyttäjäryhmien välillä ja näitä tietoja voidaan hyödyntää suoraan käyttäjäpolkua ja käyttöliittymää suunnitellessa.

Suunnittelun lähtökohdat ja sisältörakenne

Tavoitteena oli luoda nykyaikainen responsiivinen sivusto, joka palvelee eri käyttäjäryhmiä sujuvasti ja joka on linjassa muun viestinnän ja palveluiden kanssa. Juuri hiljattain uusittu asiakasportaali Oma Pohjantähti oli monessa kohtaa mukana, kun visuaalista linjaa etsittiin. Sivuston oli tärkeää toimia myyntityökaluna, tuottaa liidejä ja sitouttaa nykyisiä asiakkaita.

”Erityisesti design-vaiheessa omien ajatusten konkretisointi hahmotelmista valmiiksi layout-ehdotuksiksi asti design-työpajoissa tuuletti myös omia ajatuksiamme.”

Mikael Boström, Pohjantähti

Sivustolle haluttiin kaksi eri puolta: Yksityisasiakkaille ja yritysasiakkaille tarkoitetut näkymät ja näille näkymille selkeät visuaaliset indikaattorit. Eri puolet ovat omia sisältöjään, mutta yrityspuolen sisältö on suurimmaksi osaksi duplikaattia. Tehokasta sisällönhallintaa varten loimme ominaisuuden, jonka avulla sivua tai julkaisua luodessa voidaan valita, tehdäänkö siitä yrityspuolelle kopio, vai luodaanko se täysin uniikkina. Yrityspuolen sisältö on myös huomioitu hakukonenäkökulmasta – duplikaattisisältö ei heikennä Googlen Page Rankia.

Sivuston välimuistitusratkaisut takaavat loppukäyttäjälle nopeat sivujen latausajat. Paljon esiintyvät sisältökomponentit on toteutettu omina koodiblokkeinaan, jolloin pienet kustomoinnit ja suuremmatkin rakennemuutokset saadaan toteutettua kustannustehokkaasti.

Helppokäyttöisyyttä käyttäjälle ja loppukäyttäjälle

Tärkeimmät sisällöt sivustolla on

  • Vakuutukset
  • Vahingot
  • Yhteystiedot

Kaikki nämä ovat toteutettu omina sisältötyyppeinään (Custom Post Type), jonka ansiosta adminiin voidaan luoda helposti päivitettävä ja ohjeistettu rakenne.

”Teknisen toteutuksen näkökulmasta sivusto on tuotu selkeästi nykypäivän standardeja vastaavaksi ja eri sivustotyyppien hallinta on tehty mutkattomaksi. Geniem on toteuttanut monia mobiilinäkymiä poikkeuksellisen hyvin skaalautuvasti.”

Mikael Boström, Pohjantähti

Kaikki yhteyshenkilöt ovat omia julkaisujaan, jotka on linkitetty tiettyyn konttoriin. Tämä on hyväksi havaittu tapa toteuttaa sisältöä, joka toistuu monessa paikassa ja jota voidaan lisätä, muokata tai poistaa usein. Normaalisti esimerkiksi uuden yhteyshenkilön tiedot pitäisi käydä kirjoittamassa moneen eri paikkaan, mutta nykyisellä toteutuksella ne täytyy kirjoittaa vain kerran.

Yhteystietoihin toteutimme konttorihaun, jolloin kirjoittamalla kunnan tai postinumeron voi etsiä itseään lähimmän konttorin. Lisäksi haku löytää aina myös lähimmän täyden palvelun konttorin.

Adminin ohjeistuksiin on panostettu, jotta ylläpitäjä (joita Pohjantähdellä on useita kymmeniä) voi keskittyä käsillä olevaan tehtävään, eikä tuhlaamaan aikaa erehtymisen kautta oppimiseen.

Pohjantähden vakuutussivut

Uudistus otettu hyvin vastaan

Lopputuloksena on moderni yrityssivusto, joka toimii nopeasti ja hakukoneystävällisesti ja on ennen kaikkea helposti jatkokehitettävissä. Ja Pohjantähdessä ollaan oltu myös tyytyväisiä:

”Yhteistyö Geniemin kanssa on sujunut hienosti ja keskustelu on sujunut mutkattomasti ja täysin reaaliaikaisesti projektin omalla Slack-kanavalla. Jos mieleen tuli palaverissa unohtunut asia tai täsmennyspyyntö, sen saattoi kysyä kanavalla ja saada vastauksen parhaimmillaan välittömästi.”

Mikael Boström, Pohjantähti

Mikä sen palkitsevampaa kuin uusi ja tyytyväinen asiakas. Tästä on hyvä jatkaa sivuston kehityksen parissa!

Tutustu sivustoon

Kiinnostaako sivustouudistus tai muu digitaalinen ratkaisu?

Teemu Into

Teemu Into

Design Lead

Teemu kuuntelee ja auttaa alkuun tarpeidesi mukaisesti

050 3410 497